Vilkår for Lejer

Disse brugervilkår er en aftale mellem Hyre ApS, som tjenesteyder og brugere af Hyres tjenester. Aftalen regulerer dine rettigheder og pligter som bruger af Hyres tjenester, samt Hyres rettigheder og pligter som udbyder af tjenesten. Ved at anvende Hyres tjenester accepterer du de til enhver tid gældende brugervilkår. Vi opfordrer dig til nøje at læse og sætte dig ind i disse vilkår, herunder også privatlivspolitikken.

Indledning

Gældende vilkår vil altid være tilgængelige på Hyres hjemmeside og i Hyre-appen. Med “bruger/lejer” menes den fysiske eller juridiske person, der står som registreret lejer af Hyres køretøj. Disse vilkår regulerer brugen af Hyres tjenester, og dermed forholdet mellem “bruger/lejer” og “Hyre”. Brugeren forpligter sig til at overholde til enhver tid gældende bestemmelser og vilkår. Alle brugere skal være bekendt med disse vilkår og er forpligtet til at følge dem i henhold til denne aftale.

2. Lejerens pligter og ansvar

2.1 Registrering og godkendelse

Hyre er en tjeneste, der har som mål at gøre det enkelt for virksomheder og privatpersoner at leje bil.

Ved oprettelse af profil hos Hyre forpligter du dig til at give korrekte, opdaterede, sande og fyldestgørende oplysninger som efterspurgt ved registrering. Du forpligter dig endvidere til løbende at vedligeholde og opdatere dine kontaktoplysninger, samt at informere Hyre om forhold, som kan have betydning for Hyre eller for opfyldelsen af vilkårene i aftalen – herunder, men ikke begrænset til, oplysninger om førerret, færdselsforseelser, ulykker og bilens tilstand.

Hvis du undlader at give eller vedligeholde korrekte oplysninger, anses det som et væsentligt brud på brugervilkårene og giver Hyre ret til at lukke din profil med øjeblikkelig virkning.

Hyres indsamling, lagring og behandling af personoplysninger i forbindelse med profiloprettelse og brug af tjenesterne er beskrevet i Hyres privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid opsige din profil hos Hyre. Opsigelsen sker straks, når du aktivt har meldt dig ud – enten via e-mail til hej@hyre.dk eller direkte i appen. Tidligere oplysninger og rettigheder kan ikke genskabes ved ny registrering.

Hyre forbeholder sig retten til at afvise ansøgninger om profiloprettelse uden nærmere begrundelse.

For at leje bil gennem Hyre skal du opfylde følgende krav:

  • Være mindst 18 år gammel
  • Have gyldig kørekort til motorklasse B

Det er ikke tilladt at oprette mere end én profil per person eller at oprette profiler med forskellige MitID’er. En Hyre-profil er personlig og kan ikke overdrages. Hyre forbeholder sig retten til helt eller delvist at overdrage sine rettigheder og forpligtelser til et andet selskab. Ved sådan overdragelse vil du få rimelig varsel.

Alle brugere er forpligtede til at beskytte deres loginoplysninger og anden følsom information for at forhindre misbrug.

2.2 Behandling og brug af køretøjet

Lejer forpligter sig til at overholde de til enhver tid gældende regler og vilkår for brug af Hyre. Du er selv ansvarlig for at følge færdselsloven under kørsel, samt at kontrollere lys, bremser, seler, dæk, lufttryk og lignende før brug af bilen. Du skal sørge for, at bilen er i god og lovlig stand under hele lejeperioden.

Lejer forpligter sig til at behandle bilen forsvarligt og må ikke:

  • Ryge i bilen
  • Bruge bilen i ræs, fartprøver, testkørsel eller konkurrencer
  • Tage betaling for passagertransport
  • Benytte bilen til ulovlige eller strafbare formål
  • Lade andre personer end godkendte chauffører køre bilen
  • Trække, skubbe eller flytte andre køretøjer
  • Efterlade bilen ulåst eller på en måde, så andre kan tage den i brug
  • Fylde forkert brændstof
  • Transportere dyr, medmindre det er specifikt aftalt med Hyre
  • Køre påvirket af alkohol, narkotika eller i anden ulovlig tilstand
  • Starte bilen med startkabler (undtagen ved vejhjælp), eller bruge bilen til at starte andre biler

Skader, som opstår ved overtrædelse af disse regler, er erstatningspligtige. Hyre har ret til fuld dækning for økonomiske tab. Overtrædelser anses som væsentlige brud, og Hyre kan opsige din konto med øjeblikkelig virkning. Lejer har det fulde ansvar for bilen, indtil den er korrekt afleveret – medmindre fejlen skyldes Hyre.

Øvelseskørsel er tilladt i alle personbiler. Brugeren skal selv sikre, at bilmodellen er egnet til dette formål og at kørslen sker forsvarligt.

2.3 Priser og betaling

Hyres til enhver tid gældende priser er angivet i appen Hyre og skal anses som en integreret del af denne aftale. Alle priser er angivet inklusive moms, med mindre andet udtrykkeligt er nævnt.

Lejer dækker alle omkostninger forbundet med lejeforholdet, som består af lejepris, løbende vejafgifter, overkørte kilometer, brændstofomkostninger, parkeringsgebyrer og eventuelt andre omkostninger, som bliver påført lejeren som følge af brug i lejeperioden.

Afregning for lejen starter på det tidspunkt, hvor bilen er reserveret fra ved fremtidig booking, eller straks ved “Kør nu”. Lejen afregnes via registreret bank- eller betalingskort. Hyre kan trække hele beløbet for lejetiden ved bestilling, før starten på lejeforholdet. Et depositum på 1.000 kr. reserveres ved “Reservér”. Ved “Kør nu” reserveres et depositum på 2.000 kr. som sikkerhed for betaling af lejeforholdet, overkørte kilometer, bom og brændstof. Depositummet frigives, efter at bilen er returneret. Det kan tage op til 7 arbejdsdage efter tilbagelevering af bilen, før pengene er tilgængelige for lejeren igen.

Hyre kan opkræve løbende betaling under lejeforholdet. Lejepris, vejafgifter, ekstra kilometer og brændstofomkostninger bliver som hovedregel trukket på kortet samme dag, som lejen afsluttes, men kan justeres senere, hvis fejl opdages. Hyre kan efter lejeperiodens afslutning trække på kortet for at foretage afregning for omkostninger, som lejeren er ansvarlig for. Hyre vil altid bestræbe sig på at opkræve alle tilknyttede omkostninger inden for 30 dage efter lejeperiodens afslutning, men omkostninger som ubetalte bøder og parkeringsafgifter kan efteropkræves op til 6 måneder efter lejeperiodens afslutning.

Hyre kan efteropkræve lejer for:

  • Forhåndsaftalt lejepris samt ekstra kilometer, forsikring, vejafgifter og brændstof.
  • Udgifter til hjemtransport ved mislighold eller aflevering af bilen et andet sted end aftalt, inddrivelsesgebyr og morarenter.
  • Bøder, parkeringsgebyrer, gebyr for ubetalt vejafgift og tilsvarende gebyrer/afgifter, hvor bilejer hæfter solidarisk med fører.
  • Vask, rensning, reparationer og vedligehold, som følger af skade eller brud på vores vilkår. Dette inkluderer alle interne og eksterne administrations- eller sagsbehandlingsomkostninger og transport- eller håndteringsomkostninger, som f.eks. viderefaktureringsgebyr og omkostninger ved flytning af køretøj eller taksering af skade. Hvis bilen bliver utilgængelig til udlejning i forbindelse med skade eller udbedring, inkluderer lejerens ansvar også tabt leje i henhold til reglerne for afsavnserstatning.
  • Gebyr for ikke at tilslutte elektrisk bil til opladning. Lejer forpligter sig til at sikre, at elektrisk bil oplades ved aflevering og bliver ellers opkrævet et gebyr i henhold til gældende prisliste.

Efteropkrævning trækkes automatisk fra lejerens oplyste betalingskort. Hvis dette ikke er muligt, vil Hyre fakturere det udestående beløb. Der vil i så fald blive pålagt et fakturagebyr og administrationsgebyr i henhold til Hyres gældende satser.

Ved manglende betaling vil lejers konto blive lukket, og ved fortsat manglende betaling efter gentagne rykkere vil fremtidige reservationer blive annulleret. Udestående krav vil, efter forudgående varsel, blive sendt til inkasso.

Se vilkår for gældende priser, gebyrer og regler for udlæg for mere information.

2.4 Lejeaftalens varighed

Lejer skal tilbagelevere køretøjet som angivet i bestillingen og inden fristen for tilbagelevering. Tilbageleveringen anses som gennemført, når køretøjet er låst, lejen er afsluttet i appen og billeder af alle bilens sider er taget og sendt ind via appen.

Bilen skal parkeres på en parkeringsplads, som stemmer overens med parkeringsinformationen for den enkelte bil. Parkeringen skal være lovlig i mindst 24 timer fra lejeaftalens afslutning. Hvis parkering på anvist plads ikke er tilgængelig, skal Hyre kontaktes omgående for nærmere instruktioner om, hvor køretøjet skal henstilles.

Henstilling af køretøjet uden for anvist plads eller område uden Hyres samtykke sker på lejers eget ansvar, og lejer er ansvarlig for at dække påløbne omkostninger og gebyrer i henhold til Hyres til enhver tid gældende priser for tilbagelevering uden for afhentningsområdet.

Køretøjerne må kun benyttes inden for det reserverede tidsrum. Brug af køretøjet uden gyldig reservation, eksempelvis ved for sen aflevering, bliver – ud over omkostningen for den forlængede lejeperiode – pålagt et gebyr efter de til enhver tid gældende priser.

2.5 Opsigelse

Hvis disse vilkår brydes, eller hvis Hyre vurderer, at det er sandsynligt, at der foregår vilkårs- eller lovovertrædelser, som kan skade Hyre, kan Hyre til enhver tid opsige din profil med øjeblikkelig virkning. Lejer vil normalt få varsel om dette, men varsel er ikke en forudsætning for, at opsigelse kan finde sted. Lejer kan også til enhver tid slette sin konto i Hyre-appen.

En opsigelse træder i kraft fra det tidspunkt, den gives. Lejer er dog fortsat forpligtet til at betale ethvert udestående beløb, som består på tidspunktet for opsigelsen, samt ethvert beløb, som påløber efter, at lejer har opsagt aftalen. Enhver reservation på lejers betalingskort, jf. ovenfor, frigives senest 7 bankdage efter gyldig tilbagelevering (medmindre Hyre på forhånd har trukket eller afregnet beløbet).

Enhver bestilling, som består på tidspunktet for opsigelsen, annulleres automatisk samtidig med opsigelsen, uden at lejer kan rette krav mod Hyre for dette.

3. Skade, tyveri, fejl eller mangel på køretøjet

Lejer er ansvarlig for alle skader, tyveri og tredjepartsansvar, som opstår i løbet af lejeperioden.

3.1 Definitioner

Der foreligger en mangel, hvis det køretøj, Hyre stiller til lejers rådighed, afviger fra aftalen med lejer. Eksempler på mangel kan være teknisk fejl ved køretøjet eller reservationen, at køretøjet har behov for øjeblikkelig service eller reparation, en skade ved reservationens start eller at køretøjet er så kraftigt tilsmudset, at det ikke kan benyttes.

Der foreligger en forsinkelse, hvis køretøjet eller et tilsvarende køretøj ikke stilles til lejers rådighed på aftalt tidspunkt.

En forhindring omfatter mangler, forsinkelser og andre skader, fejl eller uforudsete hændelser knyttet til Hyres køretøj eller systemer, som påvirker lejers mulighed for at gennemføre reservationen. Dette gælder for eksempel, hvis køretøjet ikke er på det aftalte sted, køretøjet har startproblemer, eller lejer er kørt fast.

3.2 Skadekontrol og undersøgelsespligt

Lejer skal altid kontrollere bilen udvendigt for skader og andre fejl eller mangler og tage billeder af alle bilens sider både før afhentning og efter aflevering af bilen.

Lejer skal også ved afhentning og aflevering kontrollere bilens tilstand indvendigt og rapportere alle afvigelser, herunder skader, snavs, affald, manglende eller defekt udstyr, eventuel lugt og andre forhold, som påvirker bilens oplevede tilstand. Lejer skal tage billeder af alle rapporterede problemer, som kan ses på et billede.

Hvis lejer er i tvivl om, hvorvidt bilens tilstand bør rapporteres, skal Hyres kundeservice kontaktes for afklaring, før lejer forlader parkeringspladsen med bilen.

Lejer er ansvarlig for, at dokumentation af bilens tilstand gennem billeder har tilstrækkelig kvalitet til at kunne dokumentere eventuelle skader, ridser og mangler før og efter et lejeforhold. Dokumentation af bilens tilstand er også nødvendig for at afslutte et lejeforhold, jf. punkt 2.4 ”Lejeaftalens varighed”. Undladelse af lejers pligt til at dokumentere bilens tilstand sker for lejers egen risiko og udgør et væsentligt brud på brugervilkårene, som giver Hyre ret til at opsige profilen med øjeblikkelig virkning. Lejer er ansvarlig for skader, som opdages efter lejeforholdet, og som ikke er dokumenteret før lejeforholdets start af lejer.

Ved at tage billeder/video i forbindelse med skadekontrol som dokumentation for bilens tilstand ved afhentning og aflevering giver du Hyre en ikke-eksklusiv, overdragelig ret til at bruge, ændre, offentliggøre, reproducere, distribuere og dele dette indhold med tredjepart.

3.3 Hyres mobilitetsgaranti

Hvis der opstår en forhindring, skal Hyre, i det omfang det med er muligt, bistå med afhjælpning og udbedring i overensstemmelse med dette punkt.

  • Bistand på stedet
    • Ved en forhindring vil Hyre, så vidt det er muligt, yde bistand til Lljer gennem fjernstyring og vejledning. Hvis der er behov for bistand på stedet, skal Hyre inden rimelig tid bistå med Hyres vejhjælp.
  • Erstatningsbil
    • Hvis forhindringen ikke kan udbedres på stedet inden rimelig tid, set i forhold til reservationens varighed og formål, skal Hyre, så vidt det er muligt, tilbyde en erstatningsbil. Hyre står frit i forhold til at tilbyde en erstatningsbil fra egen bilpark eller fra en professionel tredjepart.
    • Hyre vil dække lejers rimelige og nødvendige udgifter til transport til erstatningsbilen samt udgiften til leje af erstatningsbilen. Lejer vil være ansvarlig for påløbet lejetid og tidsleje knyttet til hele reservationsperioden for det oprindelige køretøj. Endvidere er Lejer ansvarlig for brændstof, vejafgifter, bøder, gebyrer og eventuelle skader på erstatningsbilen samt andre udgifter, der normalt ikke dækkes af Hyre.
  • Anden transport
    Som alternativ til en erstatningsbil kan lejer vælge:
    • At vente på reparation af det oprindeligt lejede køretøj. Hyre vil da dække rimelig og nødvendig overnatning i op til fire døgn, samt lejer vil blive refunderet for den tid, køretøjet har været ude af drift.
    • Videre transport med kollektiv trafik eller taxa op til 2.000 DKK

3.4 Ansvar og rettigheder ved mislighold

  • Prisnedslag:
    Lejer kan kræve prisnedslag, hvis manglen ikke udbedres eller afhjælpes inden rimelig tid i overensstemmelse med Hyres mobilitetsgaranti. Prisnedslag skal svare til en reduktion i lejeprisen for den periode, hvor lejer var afskåret fra at benytte køretøjet. Tilsvarende kan lejer kræve prisnedslag, hvis der foreligger en forsinkelse, og Hyre ikke afhjælper forsinkelsen inden rimelig tid i tråd med Hyres mobilitetsgaranti. Prisnedslag skal svare til lejeprisen for varigheden af forsinkelsen.
  • Ophævelse:
    I stedet for prisnedslag kan lejer ophæve den resterende reservation, hvis manglen eller forsinkelsen er væsentlig. En mangel eller forsinkelse er væsentlig, hvis den medfører, at lejer ikke kan benytte reservationen til det tilsigtede formål. Ophævelse forudsætter, at Hyre er blevet givet rimelig mulighed for at afhjælpe manglen eller forsinkelsen i henhold til Hyres mobilitetsgaranti.
  • Erstatning:
    Hvis Hyre ikke inden rimelig tid afhjælper manglen eller forsinkelsen i tråd med mobilitetsgarantien, kan lejer kræve erstatning for rimelige og nødvendige direkte tab, lejer lider.

Hyres ansvar for erstatning er i alle tilfælde begrænset til et beløb svarende til den oprindelige lejetid for den pågældende reservation.

Hyres ansvar forudsætter, at lejer i rimeligt omfang begrænser sine økonomiske tab. Ansvaret er begrænset til tab, som Hyre med rimelighed kunne have forudset som en mulig følge af misligholdelsen.

Hyre er ikke ansvarlig for erstatning, hvis Hyre kan godtgøre, at manglen eller forsinkelsen skyldes forhold uden for Hyres kontrol.

Reklamation:
Lejer mister sine rettigheder til prisnedslag, ophævelse eller erstatning, hvis lejer ikke giver besked om manglen umiddelbart efter at den er opdaget, eller burde have været opdaget. Ved forsinkelse mister lejer sine rettigheder, hvis lejer ikke straks oplyser Hyre om, at køretøjet ikke er stillet til rådighed som aftalt.

3.5 Begrænsninger i Hyres ansvar

Hyre er ikke ansvarlig efter Hyres mobilitetsgaranti, hvis forhindringen, manglen eller forsinkelsen skyldes lejers grove uagtsomhed eller forsætlige handling, eller hvis lejer har misligholdt disse brugervilkår. I sådanne tilfælde kan Hyre fakturere lejer for Hyres udgifter.

Hyre er ikke ansvarlig for tredjeparts tab.

Hyre er ikke ansvarlig for tabt indtægt, rentetab, indirekte skader eller følgeskader såsom produktionsstop eller tabt fortjeneste.

Hyre påtager sig ikke ansvar for skade på eller tab af ejendom, som lejer eller anden person har efterladt, opbevaret eller transporteret i køretøjet i lejeperioden eller efter tilbagelevering. Lejer fraskriver sig retten til at gøre krav gældende over for Hyre for sådanne tab eller skader. Hyre er ikke ansvarlig for tab af tid, penge eller andre tab i forbindelse med lejeforholdet ud over det, der er beskrevet i denne aftale.

Lejer kan ikke kræve erstatning for indirekte tab – for eksempel driftstab, afsavn, tabt fortjeneste ved mangelfuld opfyldelse af lejeaftalen eller skade på andre ting end lejebilen – medmindre Hyre har handlet groft uagtsomt eller forsætligt.

Hyre er ikke ansvarlig for indhold, materiale og andet, som fremgår af tredjepartshjemmesider, der har linket til Hyre eller er linket fra Hyre.

4. Forsikring og selvrisiko

4.1 Dækning og selvrisiko

Selvrisiko ved skade fastsættes efter gældende forsikringsaftale.

Ved skade, tyveri, brand eller personskade skal politiet straks informeres. Ved påkørsel af dyr skal politi eller Dyrenes vagtcentral informeres.

Skades-rapporter oprettes direkte i Hyre-appen og skal udfyldes og sendes ind med det samme, inden man afslutter sin booking. Manglende eller forsinket skadesanmeldelse vil som udgangspunkt medføre, at forsikringen ikke dækker, og at lejer er ansvarlig for tab og ekstraomkostninger som følge af dette.

Hyre kan fakturere for skade og selvrisiko også under tvist eller i tilfælde af krav mod tredjepart. Lejer kan ikke tilbageholde betaling for påståede modkrav uden samtykke fra Hyre.

4.2 Højere forsikringspræmie for unge chauffører

Der pålægges et ekstra forsikringsgebyr for kunder under 23. Alderen på din yngste chauffør bestemmer prisforøgelsen på lejetid og ekstra kilometer.

Aldersgrænser og tillæg er som følgende:

  • 22 år: 6 %
  • 21 år: 8 %
  • 20 år: 10 %
  • 19 år: 16 %
  • 18 år: 20 %

4.3 Undtagelser fra dækning

Lejer dækker selv følgende forhold og skader:

  • Vejhjælp ved tom tank, forkert brændstof, mistet nøgle, tomt batteri og lignende
  • Reparation og rengøring som følge af misbrug af bilen
  • Skader og ansvar, som opstår ved uagtsom brug eller brug i strid med lovgivningen eller Hyres vilkår. Ved uagtsom eller uansvarlig brug falder Hyres mobilitetsgaranti.

Dette gælder for eksempel ved:

  • Brug i konkurrence eller ræs
  • Brug på offroad eller områder uden lovlig kørsel
  • Brug til ulovlige formål
  • Kørsel i lande uden for de tilladte områder
  • Hvis køretøjet bruges af personer, der ikke er registreret i reservationen
  • Hvis køretøjet efterlades ulåst
  • Hvis køretøjet startes med startkabler (undtagen ved vejhjælp), eller bruges til at starte andre biler
  • Rygning i bilen
  • Brug af forkert brændstof
  • Efterladelse af bilen med motoren tændt eller åbent vindue

Ejerskab af Hyres biler

Bilen er ejet af Hyres finansieringsselskab, der leaser bilen ud til Hyre. I tilfælde af at leasingaftalen mellem Hyre og Hyres finansieringsselskab måtte ophøre, er finansieringsselskabet berettiget til at fordre, at nærværende lejekontrakt bortfalder. Måtte et sådan tilfælde opstå, vil Hyre oplyse finansieringsselskabet om lejers kontaktdetaljer, herunder navn, adresse og e-mailadresse. Retsgrundlaget for en sådan eventuel videregivelse følger af databeskyttelsesforordningens (GDPR) artikel 6, stk. 1 litra f (interesseafvejningsreglen). Hyres biler er finansieret via et af følgende leasingselskaber: Autolease, Opendo, Nordania eller Santander.

6. Gebyrregulering

Hyre kan forhøje eksisterende gebyrer og/eller indføre nye gebyrer, såfremt forhøjelsen/det nye gebyr skyldes indtjeningsmæssige- markedsmæssige-, omkostningsmæssige- eller regulatoriske forhold. Det kunne eksempelvis være i tilfælde af:

  • Et generelt øget omkostningsniveau
  • Øgede omkostninger til eksterne leverandører
  • Lovændringer, ændringer i retspraksis eller ændringer i administrativ praksis, der medfører øgede udgifter eller reducerede indtægter for Hyre
  • Ændringer i forhold til det grundlag, lejers individuelle gebyrvilkår tidligere blev fastsat på
  • En mere hensigtsmæssig brug af Hyres ressourcer eller kapacitet, f.eks. at Hyre ønsker at tilskynde til brug af bestemte løsninger

Listen er ikke udtømmende.

7. Fortrydelsesret

Der er ikke fortrydelsesret ved leje af biler på Hyres platform (Hyre-appen). Hyre giver dog under visse omstændigheder lejer ret til at annullere en ordre, eventuelt mod betaling af et annulleringsgebyr, jf. Vilkår for priser, gebyrer og regler for udlæg. Fortrydelsesret gældende abonnement findes i afsnit 6 omkring Hyre Pass.

8. Force majeure

Hyre er ikke ansvarlig for manglende eller forsinket levering, hvis det skyldes forhold uden for Hyres kontrol og som Hyre ikke med rimelighed kunne have forudset, undgået eller overvundet følgerne af.

Som force majeure anses blandt andet – men ikke begrænset til – arbejdsnedlæggelse, brand, krig, beslaglæggelse, valutarestriktioner, oprør og uroligheder, mangel på transportmidler, generel varemangel, strømsvigt, nedbrud i telekommunikation eller internet, epidemi, pandemi eller forsinket/nægtet levering fra underleverandører.

9. Ændring af brugervilkår

Hyre forbeholder sig retten til at ændre brugervilkårene med rimeligt varsel. Lejer vil blive underrettet om ændringerne gennem e-mail og/eller appen.

Ved fortsat brug af tjenesten efter, at ændringerne er trådt i kraft, anses brugeren for at have accepteret de nye vilkår.

Hvis du ikke accepterer ændringerne, skal du ophøre med at bruge tjenesten, og din profil vil blive lukket. Eventuelle aktive reservationer kan da blive annulleret af Hyre.

10. Mislighold

Aftalen anses som misligholdt, hvis lejeren ikke overholder vilkårene.

11. Brug af lokaliseringsdata

Køretøjerne er udstyret med GPS, der kan registrere position, hastighed og køremønster. Ved skades- eller forsikringssag forbeholder Hyre sig ret til at anvende disse data og dele dem med relevante myndigheder.

12. Klagevejledning

Da Hyre er et biludlejningsselskab, er der mulighed for at klage til:

Mæglingsteamet for Forbrugerklager
Nævnenes Hus
Toldboden 2, 8800 Viborg

Klagen kan indgives elektronisk til Mæglingsteamet for Forbrugerklager på www.naevneneshus.dk. Gebyret for at indgive en klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager udgør kr. 100,00. Forinden klagen indleveres, skal lejer forgæves have forsøgt at kontakte Hyre for at opnå en tilfredsstillende løsning på de forhold, der klages over. Kun hvis det ikke er muligt at nå frem til en fælles løsning via Mæglingsteamet for Forbrugerklager, kan lejer indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet inden for en frist på 4 uger. Gebyret for at indlevere en klage til Forbrugerklagenævnet udgør kr. 400,00, der tilbagebetales, hvis lejer får medhold, eller at klagen ikke kan behandles af nævnet.

13. Tilsyn

Hyre er som biludlejningsselskab underlagt tilsyn fra:

Forbrugerombudsmanden
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby

14. Honorering af samarbejdspartnere

Hyre får eller yder i nogle tilfælde provision eller andet vederlag, når Hyre køber eller formidler en samarbejdspartners produkter.

15. Ingen garantifond eller garantiordning

Der findes ingen garantifond eller garantiordning for denne aftale.